sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Ompelimossa tapahtuu: kaavoitusta, suunnittelua ja ompelua

Hei! Olen Marjo ja olen ommellut Sampsukalle noin kahdeksan vuoden ajan. Työhuoneeni on kodissamme Lahdessa Kerinkalliolla.

Aluksi tekeminen oli pientä, kun perheemme nuorin lapsi oli vasta vuoden ikäinen. Ompelumäärät ovat kasvaneet sitä mukaa kuin lapsemmekin!
 
Teollisuuskoneisiin siirtymisen myötä mielekkyys työhön lisääntyi. Tämä kulunut vuosi on ollut erityisen innostava, kun siirryttiin ompelemaan sarjoissa ja yksittäiskappaleiden ompeluista on lähes luovuttu.

Koulutukseltani olen vaatetusalan artenomi ja kaikki käsillä tekeminen on ollut aina minulle mieluisaa. Kun työhuoneeni on kodin yhteydessä, olen pystynyt parhaiten sovittamaan yhteen työn ja perheen. Työpäivä kuluu tiiviisti ompelusten parissa, mutta olen saatavilla ja lähellä lapsille tarpeen vaatiessa. Ehkä se huono puoli tässä järjestelyssä on tekstiilipöly ja silppu, jota tulee ja paljon! Lähes joka päivä on imurointipäivä.

Naisten pallotunika, Ruusutarha
Työni Sampsukalle ei ole pelkkää ompelua. Erityisen inspiroivana olen kokenut uusien mallien suunnittelun ja kaavoittamisen. Minun työstämäni on esimerkiksi naisten pallotunika. Kiitos teille ihanat asiakkaat, kun olette ottaneet sen mallin omaksenne! Palkitsevaa on myös kehittää omia työskentelytapoja niin, että nopeutta tekemiseen on tullut lisää.

Viimeistelen myös tekemäni vaatteet huolellisella silityksellä. Mottoni on, että jokainen vaate, vaikka se on sarjassa ommeltu, on se parhaiten tehty. Minulle ei riitä, että sarja on keskimäärin hyvin tehty. Vaatteen pitää olla myös siisti nurjalta.

Yhteistyö Sampsukan yrittäjien, Lauran ja Timpan kanssa, on aina ollut mukavaa ja mutkatonta. Koen tällä hetkellä saavani tehdä unelmatyötäni.


Tästä se puuha alkaa. Kangaspakat ovat saapuneet.





Velourhousujen leikkuu alkamassa.

Lasten timanttimekkojen leikkaamista mustasta Onervasta.

Mustien velourhousujen ompelua sarjassa.

Satumetsä timanttimekkojen saumausta.

Valmiit vaatteet lähdössä kohti Joensuun myymälää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Herättikö kirjoitus ajatuksia? Jokainen kommentti ilahduttaa :)